מותג היוקרה הקוריאני ג'נסיס נחנך בישראל בתחילת 2021 עם חמישה דגמים, וקצת יותר משנה לאחר מכן הוסיף למבחר גם את ההיצע החשמלי החדש שלו. תחילה הייתה זאת מכונית הסלון G80 בגרסה חשמלית, וחודש לאחר מכן הושק גם דגם הפנאי הקומפקטי החדש GV60 שהוא חשמלי מהיסוד. 

זהו דגם ראשון של ג'נסיס המבוסס על הרצפה החשמלית E-GMP של קבוצת יונדאי והוא חולק אותה עם יונדאי איוניק 5 ו-6, קיה EV6.

הקשר, פרטים
GV60 הוצג ב-2021, והוא דגם ראשון של ג'נסיס בקטגוריה זאת. בסיס הגלגלים ארוך, 290 ס"מ ואורכו קצר, 452 ס"מ; רוחבו מכובד, 189 ס"מ ואילו גובהו בצד הנמוך של הז'אנר, 158 ס"מ.

דגם זה מוצע עם מנוע אחד המייצר 228 כ"ס והנעה אחורית, עם שני מנועים המפיקים 318 כ"ס והנעה כפולה – וגם בגרסת 'טופ' (Top); לזו תפוקה רצופה של 435 כ"ס ו-66.3 קג"מ, ובמצב 'בוסט' לא פחות מ-489 כ"ס ו-71.4 קג"מ. נתוני הביצועים בהתאם: 4 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש ועד 235 קמ"ש.
גם בגרסה זאת סוללה של 77.4 קוט"ש לטווח מוצהר של 466 ק"מ, והספק הטעינה המהירה הוא 350 ק"ו.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

בין השאר, ניתן לפתוח את הרכב עם זיהוי פנים ולהפעילו באמצעות טביעת אצבע. במפרט הבטיחות: בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב ומרכוז הרכב, בלימה אוטונומית, גם הצגת תמונת שטח מת במחוונים, התרעות על פתיחת דלת מסוכנת והשארת ילדים ברכב.

במפרט הטכני של גרסת 'טופ' בולמים נשלטים אלקטרונית מונחים על-ידי מצלמה סורקת, דיפרנציאל מוגבל החלקה ואפשרות למצב דריפט.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

גרסה זו מוצעת ברמת הגימור 'אולטימייט', ובמפרט האבזור שלה תאורת לד, חישוקי "21, גג זכוכית, מצלמות היקפיות וצגים המחליפים את המראות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת תא המטען, לגלגל ההגה ולמושבים הקדמיים שיש להם גם אוורור ועיסוי, ריפוד מעור נאפה, מולטימדיה עם צג "12.3 הכוללת גם מערכת שמע של B&O.

מחירו של ג'נסיס GV60 בגרסת 'טופ' הוא 439,000 שקלים.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

עיצוב, נראות
בייחוד בשחור, GV60 מרשים למראה, מושך הרבה תשומת לב – ועיצובו עצמאי מהגדרות. הפרופורציות שלו ייחודיות בגלל אותו בסיס גלגלים ארוך ומרכב קצר, מבנה רחב וממד גובה נמוך יחסית לרכב פנאי – וכל אלה מעניקים לו הופעה דינמית.

הגג יורד באופן חד יחסית, יוצר צללית של קופה והדבר מדגיש עוד יותר את ההופעה הזאת. החצאיות ההיקפיות נראות יותר כמו תוספות ספורטיביות מאשר פריטים למיגון. דמוי הכונס מלפנים, הכנף מאחור וחישוקי "21 סביב משלימים הופעה מושכת, דינמית עם נופך ספורטיבי מודגש.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

פנים הרכב
ה-GV60 ממשיך להרשים גם לאחר שנכנסים אליו. למרות שקל לזהות רכיבים וגם קווים אותם פגשנו באיוניק 5, הרי שבחירת הגוונים והחומרים מצוינת, ודיפון העור ההפוך מעשיר את תא הנוסעים ואת האווירה. רק הפלסטיק בקונסולה בין-מושבים אינו מזמין. בורר ההילוכים נראה כמו כדור בדולח מנצנץ ועם התנעה מתהפך ואז הוא חוגה; זה קצת מוגזם.

בסביבת הנהג לוח מחוונים מוקרן וצג מולטימדיה גדול, ולבקרת האקלים צג נפרד ונוח לשימוש. כמו בדגמי ג'נסיס אחרים, גם כאן מספר דרכים לתפעול, כולל קיצורי דרך פיזיים, אם-כי אלה ממוקמים נמוך מדי סביב בקרת האקלים.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

שפע האפשרויות עלול לסבך את החיים; כך למשל אם רוצים לבטל את השינוי הנעשה בתמיכות המושב עם החלפת מצב ניהוג. מגלגל ההגה הנאה ניתן לשלוט ברמות הבלימה הרגנרטיבית ולהפעיל את מערך המידע בעזרת לחצן מגע מעצבן השולט במספר תפקידים.

מצלמות היקפיות מקרינות במחוונים תמונת שטח מת עם הפעלת איתות. לרשות הנהג מצלמות ומסכים במקום מראות צד; מערך זה נראה מתקדם מאוד, הוא פחות נוח מאשר מראות רגילות ועם זאת עדיף על כאלה שפגשנו אצל יצרנים אחרים. מיקום הצג השמאלי קרוב מדי לנהג, ובלילה ריצוד הפנסים מבלבל. קשה גם לדייק בחניות הדוקות, וטוב שהמכונית שולחת קווי תאורה בנסיעה לאחור.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי
 
תנוחת הנהיגה אינה מושלמת, והמושב שופע הכיוונים החשמליים לא היה נוח במיוחד. גם העיסוי והאוורור לא סייעו.

מאחור המרחב גדול אך בסיס המושב הנמוך ביחס לרצפה והזווית שלו פוגעים בנוחות הישיבה. לתא המטען נפח נאה (432 ל'), ובנוסף לו גם תא מטען קטן (20 ל') מלפנים.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

מנוע וביצועים
נתוני הביצועים של GV60 מאוד מרשימים – 4 שניות ל-100 קמ"ש – זהו רכב מאוד מהיר. אין לזה ביטוי ממש כוחני ממש עם זינוק מהמקום או ביציאה מפניות איטיות – גם כדי לא לאתגר מדי את האחיזה, גם לשמור על רכיבים – וחולף שבריר שנייה רגוע עד שהכוח מתפרץ. אבל אז צבירת המהירות פשוט מעולה.

אם אתם רוצים למצות את ההספק, מצב 'בוסט' (דחף) המתופעל באמצעות לחצן על ההגה, לשירותכם. זה מוגבל ל-10 שניות, אבל אין בעיה להפעילו שוב ושוב. למצב זה ביטוי לא רק בביצועים עצמם אלא גם בתגובות המצערת שנעשות מחודדות מאוד.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

באפשרות הקיצונית האחרת, מצב 'חיסכון', ההתנהלות הרבה פחות נמרצת, בעיקר כי עיקר התפוקה מגיע רק מהמנוע האחורי, והוא כמובן חסכוני ויעיל בשימוש יום-יומי. פס הקול נעלם בעידן החשמלי וג'נסיס מאפשרת לקבל כזה, שנוצר ממש לצורך זה. חלק מההצעות המוזיקליות מהנות, אך בכל מקרה זה מעייף לאורך זמן.

בשעה שהטווח המוצהר הוא 466 ק"מ, עם התנעה הצביע מד הטווח על 335 ק"מ. הצריכה בקצב התנועה עמדה על 4.7 ק"מ/קוט"ש לטווח של כ-360 ק"מ. סביר.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

בסוף יום מבחן, במסלול שאורכו 400 ק"מ, מהם כ-35 ק"מ בתוואי ובקצב מאמצים, הצריכה הייתה 4.2 ק"מ/קוט"ש לטווח של 325 ק"מ. במצבים בהם מנצלים את מלוא הכוח הרב הצריכה יכולה להיות כפולה.

הטעינה המהירה פעלה היטב, ובעמדה אולטרה מהירה הסוללה נטענה מ-30% ל-100% בפחות מ-40 דקות.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

נוחות, התנהגות
כיול מתלים נוקשה (וגם צמיגים צנומי-חתך במידות 255/40-21 שאינם משתתפים בספיגת מהמורות) אחראי לנוחות נסיעה בינונית בעיר, ועל שיבושים בוטים הרכב קופצני. הוא אינו נוח גם מחוץ לעיר, ועל גלי כביש הוא נע מדי מעלה/מטה. גם בשבילים שאינם מפולסים לגמרי הוא אינו נוח. מנגד איכות הנסיעה טובה מאוד; פעולת המתלים שקטה ובידוד רעשי הכביש טוב מאוד.

בג'נסיס מנסים להעצים את חווית הנהיגה עם מצב 'דריפט' (סחיפה) מאוד לא-שגרתי ברכב כזה (מוצע בגרסאות ממש קיצוניות של מספר דגמי ביצועים). תהליך השילוב שלו מעט טרחני: עצירה, שילוב ל-P בבורר וניתוק בקרת היציבות; זה גורם לי לחשוש מהבאות.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

אבל בפועל זהו מצב נהיגה מהנה ולא פרוע שנכון ומתאים בכבישים הנכונים. או אז יאפשר הרכב, ממש כמו בקלישאות, להפנותו בעזרת המצערת באופן שמפתיע בקלילות בו הוא נעשה. קשה להסביר אבל אני חש יותר כשחקן בסימולטור מאשר בתוך רכב בכביש, כאילו הייתי יואה קנקונן האגדי בראלי שוודיה – אבל בכל זאת החיוך גדול. וכן, הייתי שמח שחגורת הבטיחות תדביק אותי פחות למושב ושמערכות ההתרעה יירגעו מעט.

במצב 'ספורט' רגיל הרכב אינו מייצר עם תחילת ההפניה אותה התנהלות האופיינית לרכב עם הנעה אחורית (היגוי יתר), ואף נוטה להרחיב את קו הפנייה (תת היגוי) לפני שיהדק אותו כמו שצריך.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי

ההיגוי טוב ומדויק, אם-כי הוא מעט נוקשה עם תחילת ההפניה ומעט מלאכותי לתחושה. הבלמים חסרים דיוק בבלימות מתונות ומשתפרים בעצירות חזקות, ועדיין נראה שהמשקל הרב של הרכב מורגש ביכולתם.

מחיר, תמורה
ג'נסיס GV60 הוא רכב מצוין המאובזר היטב, ובגרסאות האחרות שלו מתומחר היטב. גרסת 'טופ' יקרה בהרבה – תוספת של 124,000 שקלים עד כ-100,000 שקלים ביחס לגרסה כפולת ההנעה הרגילה. בנוסף, טווח הנסיעה בגרסה זו קטן יותר.

ל'טופ', מנגד, הספק וביצועים מרשימים ביותר – 171 כ"ס יותר, 1.5 שנייה פחות ל-100 – ומפרט טכני מכובד המגבה אותם. זה רכב שמבחינה צרכנית מציע תמורה מופחתת בהרבה, אבל הוא ראוי לעיונו של מי שיכול ורוצה ריגוש במעשה הנהיגה גם בעידן החשמלי.

ג'נסיס GV60 - מבחן דרכים (Top, הנעה כפולה)
צילום: אלי שאולי